nya läggningsrutiner dag 1

såååååå, har fixat lite här , packat väskan osv, imorn drar jag & Albin till morfar, moster & antåååån! dessvärre kan ingen följa med oss till öppna fsk, har ingen lust att gå själv :(. 
nu kan jag terra bloggen lite till. glömde skriva om dagens nattning..
 
eftersom jag var helt slut igår efter försökt lägga Albin så började jag tänka över våra rutiner för natten osv... så när micke kom hem pratade vi en massa om det. 
såhär har vi gjort sen han var ca två månader (då började vi "styra" han till en bra dygnsrytm), 
bytt blöja, tvättat ansiktet, sätter på pjamas, släcker ner lite & sen ersättning i nedsläkt sovrum & sen vaggning + sång tills prinsen somnar.
 
men vi båda känner att det blir liksom "så pjamas. mat. GODNATT". ingen "nedvarvning", lek, eller saga eller så. våra rutiner har ju funkat tills nu när han ska få somna i sängen, han är liksom inte så trött & när han vaggas så är det som när homer ser munkar eller öl.... så det är ju såklart lättare! 
 
som förälder är allt som funkar toppen tills det inte funkar. man får testa sig fram hela tiden! så jag & micke pratade lite till & han tyckte jag sprutade ut bra ideer. (han hade glömt låsa dörren........... jag sa att jag inte vill bli mördad inatt, det var också en bra ide tydligen..!) 
 
såååååååååååå.. detta kom vi fram till; 
några timmar innan stänger vi av tv (om den är på), släcker ner lite, leker lite, ger kanske lite gröt som kvällsmat eller så, kanske läser saga, sätter på pjamas någon timme innan sovdags.. leker lite till. tills vi ser att han börjar bli riktigt trött.. så han förstår att det är godnatt strax. inte så lätt att bara komma till ro helt hux flux! 
 
och såhär gjorde jag & prinsen idag;
har lugna favoriter på, fick en HEL burk med ris, grönsaker & kyckling & min plommonpure som han blev galen av när jag tog undan haha, mammas pure var god :) sen lekte vi en massa. läste en saga. här märkte jag att han blev trött & klockan kanske var lite innan 18. så jag trodde han skulle somna snart, men försökte ha han vaken liiiiiite till. satte på pjamas. lekte en massa till. släckte ner i lägenheten. läste saga. nu var jag säker på att han inte kommer kunna vara vaken till 19.. hehe. 
han är liksom väldigt trött, men ändå inte sjuuukt trött som jag trodde. strax innan 19 gör jag ersättning & vi läser gdonatt saga i sängen & sen ersättning. JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLAR vad trött han var. 
hade jag vaggat han där efter maten istället för att lägga han i sin säng hade han somnat på TVÅ sekunder.
 
men jag är envis mamma som helst inte gör en massa björntjänster. så. jag la han i sin säng. och här vet jag inte vad som är bäst.. sitta brevid & sjunga, klappa på han?
testade iaf att sitta brevid han & sjunga, men han bara låg & vred sig, trots han var super trött. gick ut. 
testade min egna version att "5 minuter metoden" , bara att min variant när han skriker är : springa in så fort man kan utan att slå ihjäl sig påvägen på duplolego osv. gav nappen. snutten. direkt när jag kom in så började han sitt nöjda "mmmmmmmmmmm" . stannade kvar. satt på min säng. prinsen somnade. för att han var trött för att han hade lekt , inte för att jag tyckte det. (jo det med, men det är gömt där)
 
så han somnade fort som fan! det trodde jag ej när han började skrika där när jag gick in igen. från att jag gav ersättning till att han somnade tog kanske 20 min.
 
sååååååååååå, detta kör vi nog på! ska bara finslipa det hela med "sitta kvar eller ej", vi får helt enkelt pröva oss fram.
OCH, inga nattskrik hittills! och igår vid denna tid hade jag kanske varit inne 15 ggr. 
 
så fort vi får lön så ska vi inhandla smarta "vyssan lull tassar", man sätter dom på sängen så blir spjälsängen som en vagga. helt perfekt för oss! ska bara stå ut tills den 25e! sen kan man ligga i sängen och vagga ist för micke som stackarn står &drar hela prinsens säng mitt i natten ibland. haha.
 
ja det var en bibel till. men jag känner mig nöjd med att min kille sussar gott. 
 
haha gosiga barn!!!!!!!!!! mamma älskar dig över allt annat. gör allt & lite till för dig mitt busetroll! <3
 
 
/ stolt mamma

Kommentarer
Postat av: Ems

Åååhhh vad skönt att det lugnat sig med nattskriken, hoppas det håller i sig!! :-*

2013-11-15 @ 13:39:43
URL: http://gallanbrallan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0